Skip to content
Kezdőlap » Szabályzat » Szerepjáték (régi)

Szerepjáték (régi)

A Lumen Mágusakadémia szerepjátékos előírásaival nem célunk túlszabályozni a játékot. Ehelyett egy olyan keretet szeretnénk adni mindenkinek, ami könnyen átlátható hozzászólásokat és kellemes szórakozást eredményez.

Formai szabályok

A formai szabályok egyszerűek: ügyelj a helyesírásra, a mondatok közötti összefüggésre, a könnyű olvashatóságra, törekedj az elgépelések minimalizálására! A helyesírás természetesen nemcsak az egyes szavak helyes leírását jelenti, hanem a korrekt mondatalkotást, az írás- és gondolatjelek megfelelő használatát is. Ha bizonytalan vagy, nyugodtan csapj fel egy regényt (például egy Harry Potter kötetet), és nézd meg, hogy kell kinéznie egy igényes, olvasmányos szövegnek!
Kívülálló, mesélő szemszögből ír, tehát E/3-ban és múlt időben. (Pl.: Réka már alig várta a bájitaltan órát, hiszen ma kerül sorra a kedvenc bájitala!)

Íme pár formai javaslat, a teljesség igénye nélkül:

  • A mondatot kezdd nagybetűvel és zárd írásjellel!
  • A kijelentő mondatok végére pont, a kérdések végére kérdőjel, az óhajtás vagy felszólítás végére felkiáltójel kerül.
  • Ha egy mondatod több tagmondatból áll, tagold vesszővel! Egy mondat mindig annyi tagmondatból áll, ahány állítmányt tartalmaz. A vesszők elhelyezésében segíthet, hogy általában beszédben is tartani szoktunk egy kis szünetet ott, ahova írásban a vessző jön.
  • Ha elbizonytalanodsz, hogy valamit egybe, külön vagy kötőjellel kell írni, segítséget nyújthat a Magyar Tudományos Akadémia helyesírási tanácsadó portálja.
  • Ugyanígy, ha egy adott szó írásmódjára vagy kíváncsi, akkor is szeretettel ajánljuk a Helyesírási tanácsadót.
  • Ha párbeszédet írsz, akkor karaktered megszólalását mindig gondolatjellel nyisd! Ha pedig a mondandóból visszaváltasz leírásra, akkor ezt ismét a gondolatjel kitételével jelezd! Ha a karaktered egy mondata közepére szúrsz be egy leíró részt, akkor a leírás nem számít új mondatnak. Tehát kisbetűvel kell kezdeni, és nem kell pontot tenned a végére! (Pl.: – Ó, ne! A klubhelyiségben felejtettem a botanikakönyvem – hőkölt hátra rémülten a fluviusos diáklány -, nem akarok büntetőmunkát kapni!) Itt találhatsz egy szuper útmutatót a párbeszédek írásához: A párbeszéd helyes központozása.
  • Nem csak az egyes mondatok helyes leírása fontos, hanem az is, hogy a szöveged, mint egy összetartozó egész, végig érthető, összefüggő legyen. Ezt a jelenséget a nyelvtudomány kohéziónak, koherenciának hívja. A szövegkohéziót jelentésbeli (szemantikai) és nyelvtani (grammatikai) eszközökkel tudod megteremteni.
    • Pár példa a jelentésbeli eszközökre: ismétlés, párhuzam, ellentét, rokonértelmű szavak, felsorolás, logikai-tartalmi elrendeződés (pl.: rész-egész, ok-okozat, általános-konkrét)
      • Gyakorlati példa: A professzor nem szerette a hétfőket. Azért nem, mert a munkahét első napjaként ilyenkor mindig korábban kellett kelnie, mint a pihentető, hétvégi napokon.
      • Magyarázat: A második mondatban található “nem” szó a “nem szerette” gondolatra utal vissza. A mondat nélküle is érthető lenne, de így biztos nem lesz félreértés, hogy mire utal a magyarázat. A “munkahét első napja” kifejezés a “hétfő” szóra utal vissza, körülírva azt, így az olvasó tudja, hogy még mindig ugyanarról beszélünk: a hétfőről.
    • Pár példa a nyelvtani eszközökre: névelő, névmás, rag, jel, hiány, kötőszó, szórend egyeztetése
      • Gyakorlati példa: Amint felforrt a víz, tedd bele az őrölt gyógynövényeket, három virágszirmot, majd két perc elteltével a futkárlobonc-oldatot is! Vegyetek példát Katáról! Az ő bájitala szép, kék színt vett fel. Nem pedig pirosat.
      • Magyarázat: A fenti példában az “amint” kötőszóból tudjuk, hogy a szövegnek van előzménye is, csak az nem lett idemásolva. Érezzük, hogy arra utal vissza ez a szó. Az “is” kötőszó segít a második tagmondatot az elsőhöz kötni, megerősítve, hogy erre “is” ugyanazok vonatkoznak. A szövegben két helyen is egy-egy szó hiánya utal a mondatok, mondatrészek összetartozására. A “tedd bele” és “színt vett fel” szavakat azért nem kell ismételten leírnunk, hiszen a megelőző mondatokban már szerepelnek. Ezzel is erősítjük a gondolatok összetartozását. A “pirosat” szó végén található tárgyeset szintén az előző mondatban lévő “színt” szó ragozását tükrözi, ezzel visszautalva rá. A második mondatban szereplő “Kata” nevű lányra a harmadik mondatban már csak az “ő” névmással utalunk. Ez nem csak a szóismétlés elkerülése miatt teszi szebbé a szöveget, hanem mert nyelvtani kapcsolatot létesít a két mondat között
  • A fenti szabályokat betartva máris olvashatóbbá válik a szövegünk. Emellett érdemes még gondolataink bekezdésekre tagolni. Ha úgy érezzük egy nagyobb gondolatszakasz végére értünk, akkor az enter gomb lenyomásával kezdjünk egy új sort, és folytassuk ott a történetet. Ha még nagyobb hangsúlyt akarunk fektetni az elkülönítésre, akkor kihagyhatunk egy üres sort is. Sőt, ha jelenetet váltunk, időugrás van, akkor beilleszthetünk valamilyen térelválasztó elemet is (pl.: első szöveg, sortörtés, három csillag, sortörés, második szöveg).

Tartalmi szabályok

Nincs túl sok tartalmi szabályunk, pusztán arra kérünk benneteket, hogy kerüljétek a káromkodást, a szexuális vagy erőszakos tartalmat és az olyan témákat, amikről már kitapasztaltátok, hogy másoknak kellemetlen! Ha olyan témáról szeretnétek írni, ami a közösség egy részének rendben van, míg egy másiknak nem, akkor hozzatok létre egy zárt játékot, amiben csak azok fognak részt venni (és olvasni is), akiknek nincs problémája vele. Épp ezért nagyon fontos, hogy egy játék létrehozásakor pontosan adjátok meg a szerepjátékos fórumban kért paramétereket! Így a nyitó poszt elolvasásával mindenki azonnal képbe kerülhet, hogy szeretne-e foglalkozni a játékkal vagy sem. Épp ilyen lényeges az is, hogy minden résztvevő tartsa be a témanyitáskor megadott paramétereket. Ha például valaki “merev” szerepjátékot ír, akkor hozzászólásod ne tartalmazzon a korábbiakban már elfogadott világépítő elemekkel ellentétes gondolatot. (Példa: Ha jelenleg az szerepel az iskola leírásában, hogy a Keleti Pályaudvarról indul a hajó, akkor ne írd azt, hogy te Londonból érkeztél vonattal!) Vagy ha valaki zárt szerepjátékot nyit a másodéveseknek, akkor elsőévesként ne írj oda! (Olvasni persze bármikor szabad. Ez alól egyedül a klubhelyiségek szerepjátékai képeznek kivételt. Ezek ugyanis teljesen titkosak, nem is adunk jogosultságot a házon kívülieknek, még a professzoroknak sem, hogy megtekintsék!)

A témanyitáskor kötelezően megadandó paraméterekről bővebben a fórumon olvashattok!

Közösségi szabályok

Utolsónak hagytuk a legfontosabbakat, a közösségi szabályokat. A helyesírási hibák, egy-egy csúnya szó vagy kétesebb téma, legalábbis, ha nem az extrém végletekig megyünk el, még mindig bocsánatosabb kihágás, mintha figyelmen kívül hagyjuk a játékostársaink. Egyedül játszani nem jó móka, hát írjunk úgy, hogy másoknak is legyen kedve becsatlakozni hozzánk!

Épp ezért:

  • Ne cselekedj a többi játékos karaktere helyett! (Kivéve, ha ő erre külön engedélyt ad neked.) Mindig csak a sajátod irányítsd, a játékostársaid majd eldöntik, hogyan szeretnének reagálni rá.
  • Adj időt a társaidnak, hogy válaszoljanak neked! Ha többen is játszotok egy játékban, akkor minden részvevőt várj meg, mielőtt újabb választ írnál. (Kivéve, ha valaki külön jelezte felétek, hogy neki most nincs mondandója / nem ér rá pár napig, nyugodtan haladjatok nélküle.)
  • Ne várasd meg a társaid! Legkésőbb egy napon belül válaszolj! Ha erre nincs lehetőséged, ezt jelezd a többieknek, és egyezzetek meg, hogy megvárjanak-e téged, vagy haladhatnak tovább nélküled, te pedig majd visszatérted után utólag narrálod le, mit tettél addig míg te mint játékos távol voltál, karaktered viszont jelen volt!
  • Ne csinálj a karakteredből főszereplőt! Itt minden játékos egyenlő, ne adjunk karakterünknek olyan tulajdonságokat, főleg ne karakteralkotáskor, ami egyértelműen a többiek fölé emeli! Ha valamiben kiemelkedően jó szeretnél lenni, azt a tanévek során ki kell érdemelned. (Például ha minden tárgyból kiváló eredménnyel zártad a tanévet, akkor joggal írhatod, hogy okos, értelmes, jó tanuló a karaktered. Vagy ha már két tanév óta rendszeresen mesélsz arról, ahogy magból virágzó növénnyé nevelsz egy mágikus növényt, akkor jogosan használhatod a szirmait egy bájitalban. Ha hónapok óta gyakorolsz a seprűn, leírva minden csetlésed-botlásod, sikereid és kudarcaid, akkor az év végére büszkén kijelentheted, hogy már fél kézzel a seprűbe kapaszkodva, lendületből előrehajolva is simán gólt dobsz egy kvaffal, anélkül, hogy a mélybe zuhannál és a gyengélkedőn kötnél ki.)
  • Tartsd tiszteletben a többieket! Olvasd el figyelmesen, mit írtak, és ne írj olyat, ami a mások hozzászólásában szereplő eseményeket figyelmen kívül hagyja, megcáfolja! Ha úgy gondolod, hogy egy játékostársad hibázott, és olyat írt, ami nem lehet úgy, akkor ezt beszéld meg vele! Létrehoztunk külön erre a célra egy Discord csatornát is “Szerepjátékos egyeztető” címen. Ha sikerült megegyeznetek, akkor előbb ő javítsa ki a hozzászólását, utána reagálj rá! Ha nem sikerül egyetértésre jutnotok, akkor kérjétek egy prefektus vagy professzor segítségét!
  • Senkit se zárjunk ki a játékból! Ha valaki hozzánk szól, reagáljunk rá, ha tanácstalanul lézeng a környéken, szólítsuk meg, próbáljunk meg mindenkit bevonni a játékba! Elvégre ha valaki írt egy szerepjátékba, akkor feltételezhetően játszani szeretne.
  • Kerüljük a szokatlan, logikátlan, a valóságban is kifejezetten ritka történeteket, vagy ha mégis ilyet írunk, legyen hatással a karakter személyiségére, játsszuk ki rendesen ennek árnyoldalait is!
  • Ne halmozzuk a ritka varázstárgyakat, élőlényeket!

Hogy ne zárjuk ki teljesen a különleges képességek és hátterek lehetőségét, ám mégis elkerüljük, hogy valószerűtlenül sok olyan karakter legyen az iskolában, akik valamilyen ritkasággal vannak megáldva, és azt is, hogy mások játékát zavaróan “túl erős” karakterek jöjjenek létre, kidolgoztuk a kívánságok rendszerét. Ennek lényege röviden, hogy minden diáknak, minden megkezdett új évfolyamkor (évismétléskor tehát nem) lehet egy kívánsága. Ezt egy űrlapon kell beadni, melyet elbírálunk, és ha nem találjuk kirívóan extrémnek és játékrombolónak, akkor engedélyezzük. Erről a rendszerről bővebben a Jogosultságok almenüben olvashattok!

A világépítés szabályai

A szabályok ezen része legfőképp azokat a játékosaink érintik, akik szeretnének hozzájárulni a Lumen világának bővítéséhez. Akiknek nincsenek ilyen ambíciói, azoknak csak annyi a dolga, hogy a weboldalon található információkkal ellentétes elemeket nem visznek a hozzászólásaikba. Számukra a “puha” típusú szerepjátékos témákat ajánljuk, ahol nem kell annyi szabályt fejben tartani. Két “puha” típusú szerepjáték eseményei így akár ellent is mondhatnak egymásnak. Az ilyen játékokból épp ezért nagyon ritka, hogy bekerül valami a weboldalon található fontosabb leírások vagy akár a fórumon található kisebb építőkövek közé. Azonban nem kizárt, hogy a témát olvasva valamelyik professzornak megtetszik a dolog, és felveszi a kapcsolatot az író(k)val, hogy bekerülhet-e a leírásba.

Azoknak viszont, akik szeretik, ha a kisebb részletek is a helyükön vannak, következetes a történet, és ők maguk is szeretnének nyomot hagyni benne, a “merev” típussal ellátott történetekhez való csatlakozást javasoljuk. Ezekben a témákban alapszabály, hogy a mások által már a világhoz hozzáadott elemeket nem lehet megváltoztatni. A még nem véglegesített elemeket azonban itt is szabadon lehet használni. Véglegesített elemnek az számít, ami vagy a weboldalon szereplő leírásokba van foglalva, vagy a fórumon található “A Lumen világának építőkövei” témában került rögzítésre. Ezek a játékok nem üthetik egymás eseményeit sem. Természetesen tisztában vagyunk vele, hogy ez rengeteg információ, és senkitől sem várjuk el, még a professzoroktól sem, hogy mindet fejben tartsa. Épp ezért létrehoztunk a fórumon egy “Kérdezz-felelek” topicot, ahol bárki szabadon rákérdezhet, hogy kőbe van-e már vésve egy-egy elem, és ha igen, hogy lett meghatározva? Ha nem, akkor szabad a pálya. Az is könnyen megeshet, hogy valakiben fel sem merül, hogy az adott dolog már valahol leírásra került, és máshogy írja meg. Ez sem hatalmas probléma. Ha valaki ilyet észlel, illedelmesen szóljon az illetőnek, és próbálják meg kijavítani az eltérést úgy, hogy a lehető legkevésbé rúgják fel a már megírt játékot. Az ilyen játékokat a professzorok is gyakrabban olvassák, így nagyobb eséllyel érkezik felkérés, hogy bekerülhessen a hivatalos történetbe. Emellett persze ti is kérvényezhetitek, hogy egy-egy játékelem bekerüljön a fórumos építőkövek közé. Ezt az “Engedélykérés” topickban tehetitek meg.